Verstoorde bewegingsketen, wat is dat?

Je bent aangekomen bij je afspraak en belt bij de voordeur aan. Een vriendelijke man doet de deur open en jij stelt je direct voor door een stevige hand te geven. Tijdens de handdruk voel je een stekende pijn bij je elleboog en voel je een grote spanning ontstaan op de bovenkant van je schouders. Dit is niet de eerste keer dat je deze pijn voelt. Waar komt deze pijn vandaan?

Er is vermoedelijk een verstoring van de bewegingsketen van de arm.

Lees meer...

Verstoorde bewegingsketen, wat is dat?

Je bent aangekomen bij je afspraak en belt bij de voordeur aan. Een vriendelijke man doet de deur open en jij stelt je direct voor door een stevige hand te geven. Tijdens de handdruk voel je een stekende pijn bij je elleboog en voel je een grote spanning ontstaan op de bovenkant van je schouders. Dit is niet de eerste keer dat je deze pijn voelt. Waar komt deze pijn vandaan?

Er is vermoedelijk een verstoring van de bewegingsketen van de arm.

Lees meer...

Werkstress en bewegen

Psychische aandoeningen en gedragsstoornissen staat in 2014 op nummer 1 als het gaat om beroepsziekten. Een ziekte waar wij als de werkende Nederlander zelf iets aan kunnen doen. Niet alleen de werkgever is verantwoordelijk voor werkdruk, ook wijzelf kunnen daar iets aan veranderen. Belangrijk is dat je een balans gaat vinden in je leven, waarbij je ontspannen en met plezier kan werken. De vraag daarbij: hoe doe je dat? In deze blog een aantal tips, die je gaan helpen antwoord te geven op deze vraag.

Lees meer...

Hoofdpijn: Hoe komen we eraan en vooral hoe komen we ervan af?

Hoe zwaar is jouw hoofd?Iedereen kent het wel; een kloppend voorhoofd, een band om het hoofd of een drukkend gevoel. Hoofdpijn is een vorm van pijn in en om het hoofd. Hoofdpijn kent vele oorzaken. Eén daarvan kan een verhoogde spanning zijn in de spieren en banden rondom de schedel en nek, de welbekende spierspanningshoofdpijn. Gelukkig is spierspanningshoofdpijn een onschuldige hoofdpijn, omdat het geen ernstige onderliggende afwijking betreft en omdat we er zelf iets aan kunnen doen. Deze specifieke vorm van hoofdpijn ontstaat vaak bij veel stress, een verkeerde stand van het hoofd of de nek in allerlei houdingen of het overmatige gebruik van de spieren in nek- en schouderregio bij reiken, bukken of tillen.

Lees meer...

Van denken naar doen

Goed bezig!Er zijn al verschillende blogs verschenen over lichamelijke klachten en het voorkomen hiervan. Het ontstaan van nek- en schouderklachten, het doen van oefeningen of het anders instellen van je werkplek. De mensen die deze blogs hebben gelezen, weten nu mogelijk wat ze allemaal kunnen veranderen, maar doen zij dat ook?

Uit eigen ervaring is het lastiger dan gedacht om veranderingen toe te passen. Tot nu toe heb ik ook nog niet alles toegepast van wat ik zelf zou veranderen, dit komt voornamelijk door de drukke periode waarin ik nu zit. Het leek mij daarom zinvol om samen na te denken over hoe we ons eigen gedrag en onze omgeving daadwerkelijk aan kunnen passen.

Analyseren
Als eerst moeten we gaan analyseren waarom we iets willen veranderen. De beweegreden achter de verandering zegt iets over de noodzaak. Wanneer de noodzaak groot is zal de verandering ook makkelijker plaatsvinden.

Lees meer...

Aanpassen van de werkomgeving

Een creatieve werkplek bij De Medische VoetAan de hand van de afgelopen twee blogs heb je al verschillende dingen kunnen aanpassen. Zo ben je mogelijk al meer in beweging tijdens je werk, door middel van kleine oefeningen die je kan toepassen tijdens je werkzaamheden. Daarnaast heb je de stoel waarin je werkt op de juiste manier voor jouw lichaam ingesteld, zodat jij efficiënt werkt gedurende je werkdag. Dit is echter nog niet alles wat je kan aanpassen. Heb je wel eens gekeken naar je werkomgeving? Hoe heb je je werkplek ingedeeld? Is dat efficiënt? Moet je veel de zelfde beweging maken of kan je variëren?

Of we het nou hebben over een kantoorbaan of iemand die de administratie voor zijn eigen praktijk doet: je bent veel aan het werk achter de computer. Administratie, dingen overtypen of telefoon beantwoorden: al deze activiteiten hebben hun eigen materialen die jouw werkomgeving beïnvloeden. Hierbij een aantal tips om deze werkomgeving te optimaliseren en die jij vandaag of morgen al kan toepassen tijdens het werk.

Lees meer...

Vakantie!

Een zomerdagEindelijk het is zomervakantie! Het moment waarop je weet dat iedereen met vakantie gaat en het rustig wordt in de praktijk. Wellicht ga je er zelf ook wel even lekker tussen uit. Vakantie staat voor vrije tijd en mooi weer, althans zo is dat voor mij. En wat te doen met die vrije tijd en het mooie weer? Er van genieten: naar buiten gaan om te wandelen, fietsen en als het kan zwemmen in de buitenlucht! HEERLIJK!

Zoals we al vaker aangeven: bewegen is belangrijk. Er zijn in de zomervakantie geen excuses zoals: ‘Het is koud’, ‘Het regent’, ‘Het is al donker buiten’ of ‘Ik heb geen tijd’. Nee juist in de maand augustus kan je genieten van het buiten bewegen.

Lees meer...

Nek en schouderklachten heb jij ze nog?

Werkplek instellenIn de blog van vorige maand heb ik verteld over nek-schouder klachten die ik wel eens ervaar en wat ik hieraan ging doen. Het plan was het aanpassen van mijn werkplekken, om voor meer variatie en beweging tijdens het werk te zorgen. Daarnaast was het voornemen om meer te bewegen  aan de hand van kleine oefeningen die makkelijk tussen het werk door kunnen.

Aan het einde van de blog de vraag of jullie ook nek- en schouderklachten hebben en hoe jij van plan was om dit aan te pakken de komende tijd. Ik ben wel benieuwd wat jij hieraan hebt gedaan? Heb jij al iets op je werkplek aangepast of heb je tussen het werk door al meer bewogen? Zo ja, heeft dit ook een bepaald effect op je lichaam gegeven?

Graag vertel ik jullie deze keer wat meer over de werkplek zelf en hoe je deze het beste in kunt stellen.

Lees meer...

Nek- en schouder klachten door mijn werk

Nek oefeningIk denk dat er vele mensen samen met mij last hebben van nek of schouders. Een zeurend gevoel met pijnlijke en stijve spieren. In de praktijk zou ik mensen met deze klachten adviseren om vooral eens te kijken naar de instellingen van de werkplek en de hoeveelheid beweging gedurende je werk te vergroten door bijvoorbeeld steeds even op te staan. Niet helemaal eerlijk, als ik kijk naar mijn eigen situatie: het gaat al fout bij mijn eigen werkplek. Wanneer ik in de praktijk werk is mijn werkplek al niet goed ingesteld. Althans, de tafel heeft zijn vaste hoogte, de kruk waar ik op zit heeft een vaste zitting en het beeldscherm staat schuin aan de rechter kant en mijn patiënt zit links. Niet efficiënt, want hierdoor moet ik steeds draaien met mijn hoofd. Doordat de kruk wieltjes heeft rij ik snel even met de kruk van de ene plek naar de andere plek. Met andere woorden, ik laat de kruk het werk doen. Dan hebben we ook nog thuis, waar ik de afgelopen tijd veel werk vanwege ons eigen bedrijf. Ook thuis heb ik een vaste tafel, bureaustoel die niet hoog genoeg kan en ook nog een laptop waarbij het beeldscherm veel te laag staat. Kortom: ik ben als bewegingstherapeut erg statisch bezig en heb ik niet voldaan aan de voorwaarde van een goede werkplek!

Lees meer...

Beurs 'Totale voetverzorging'

Beurs standZaterdag 18 en zondag 19 april was de jaarlijkse beurs ‘Totale voetverzorging’ in Apeldoorn. Een beurs waar wij samen met VoetVak+ Magazine aanwezig waren! Een mooie gelegenheid om met de pedicure in gesprek te komen over hun lichamelijke klachten tijdens het werk. Je bent een lange dag aan het werk en druk met je cliënten, waardoor je je eigen lichaam vergeet. Aan het einde van de dag merk je pas hoe zwaar je werkdag is geweest voor je eigen lichaam. Je krijgt last van je arm, nek  of rug en weet niet wat je eraan kan doen.

Lees meer...

Volgende