Werkdruk

2014-04-16 Afbeelding Blog Werkdruk‘Hoe lang zijn je werkdagen? Hoe vaak neem je dan pauze tussen je werk door? Krijg je je werk af binnen de werktijden, of ben je thuis ook nog bezig met je werk? Neem je dan ook tijd voor jezelf? En kun je ook nee zeggen tegen mensen?’ Vragen die ik mijzelf dagelijks hoor stellen aan cliënten in de praktijk voor oefentherapie. Het lijkt zo’n logisch verhaal: de juiste balans vinden tussen belasting-belastbaarheid en inspanning-ontspanning. Iets wat wij als (bedrijfs-) oefentherapeuten de hele dag lopen te verkondigen….

… maar in een maatschappij waarbij alles draait om het beste uit jezelf halen, werk dat af moet binnen een bepaalde tijd en waar toegeven dat je de werkdruk niet meer aan kan bijna taboe is, is dat zeker niet makkelijk. De werkdruk is hoog, heel hoog en dat heb ik in eigen lijven ondervonden.

Naast Bedrijfsoefentherapie Scheepens & Ranzijn, ben ik werkzaam als oefentherapeut Cesar in twee praktijken in Noord-Brabant. Leuke, goed draaiende praktijken waar ik met veel plezier werk en waar ik 20 uur mee zoet ben in de week. Daarnaast volg ik een master ‘Zorgmanagement’, waar een studietijd van 40 uur per week voor staat. O, heb ik al verteld dat ik als vrijwilliger een kindervakantieweek organiseer? Ja, ook dat doe ik nog even tussendoor. Daarbij komt natuurlijk een huishouden dat gedaan moet worden: boodschappen kopen zichzelf niet, het huis maakt zichzelf niet schoon en de vuile kleren wassen zichzelf niet.

Als je dit allemaal op een rijtje zet, is het eigenlijk ook niet zo raar dat ik me de laatste tijd wat vermoeid en gestrest voel. Mailtjes, telefoontjes en een to-do lijsten vliegen mij om de oren. De stapel wordt langzaam groter, de druk neemt toe en mijn energielevel neemt af. Waarschijnlijk vraag je je nu af waarom ik dit dan allemaal doe. Heel simpel: voldoening. Voldoening krijgen uit wat je doet voor je werk en in je dagelijks leven is de belangrijkste drijfveer en motivatie om het te blijven doen: je goed voelen wanneer je iets hebt bereikt, de trots!
Maar wat nu? Want dit houd je lijf niet lang vol!

‘Stel voor jezelf een tijd in waarbij je bepaalde zaken wilt afhandelen en stop als de tijd verstreken is.’ ‘Kies vaste tijden voor het kijken van je mail en zet je telefoon uit als je deze niet nodig hebt, zodat je efficiënter kunt werken.’ ‘Neem een welverdiende pauze en ben trots op wat je hebt gedaan’.
Ook deze adviezen hoor ik mij dagelijks zeggen, tegen cliënten, maar ook tegen mezelf. Is het makkelijk? Nee…Helpt het? Ja! Een kwart jaar geleden, midden in een verhuizing, net een nieuwe baan en van de ene studie doorgerold in de andere, was dit DE manier voor mij om alle drukte te plannen, stapels werk weg te werken en ook nog tijd voor mezelf te vinden.
Nu een paar maanden verder lijk ik deze goede adviezen aan mezelf voorbij te laten gaan en waarom? Te druk.

Eigenlijk raar als ik er zo over nadenk. Wanneer je het druk hebt ben je geneigd alle structuur te laten varen, allerlei taken door elkaar te doen, je werkt vermoeid door, want voor pauze is geen tijd. Juist wanneer je alle tijd goed moet indelen en structuur orde in de chaos kan brengen.

Zo blijkt maar weer: oude gewoontes sluipen snel terug in de dagelijkse bezigheden als je op de automatische piloot te werk gaat. Gedrag veranderen is niet zo makkelijk, ook therapeuten blijken hier dus moeite mee te hebben, maar dat is geen reden om het niet te proberen.

Laten we wat afspreken samen:
Laten we er samen aan gaan werken om op een ontspannen en efficiëntere manier ons werk te doen: deel hieronder waar jij jezelf op betrapt, laat weten of je hier zelf al een oplossing voor hebt gevonden en inspireer anderen om mee te doen!

Succes!
Marjolein

Kijk voor meer informatie over werkdruk op: Arboportaal