Stap voor stap in beweging: de ervaring

Marjolein op de fietsIn onze nieuwsbrief van afgelopen maand hebben we het 10 stappenplan ‘Stap voor stap in Beweging’ besproken in de nieuwsbrief. Een goede uitdaging voor iedereen die meer wil bewegen.

Hoe zit het eigenlijk met mijn beweging? Een vraag die ik mijzelf stelde bij het opstellen van het 10 stappenplan. Dit was dan ook de aanleiding van het bijhouden van mijn ‘beweeg’dagboek. Een samenvatting en conclusie:

Het hemelvaart weekend

Met 9 meiden op vriendinnenweekend in Nunspeet. Dagje lopen door Walibi, wandeltocht (70 min.) door de Veluwe en een stapavond waarbij gedanst werd was onze beweging van ons lange weekend (4 dagen).

Week 23
In de ochtenden ben ik bezig geweest met mijn studie of heb ik vergaderd met Carolien, een gemiddelde zitperiode van 3 uur. Pauzes? Alleen om even af te wassen of de was op te ruimen. Het plan om wandelend te vergaderen en in de lunchpauze een rondje te lopen vielen letterlijk in het water door de regen.

Op maandag, dinsdag en woensdag heb ik gewerkt op in verschillende praktijken. Trap afgelopen, fiets gepakt, helling opgelopen en al fietsend naar mijn werk. De rit naar de praktijk in Eindhoven is 30 minuten. Naar Helmond een rit van 20 minuten naar het station, 10 minuten zitten in de trein en 7,5 minuut wandelen naar de locatie. Beide fietstochten worden twee keer per week afgelegd, heen en terug. Ook op het werk ben ik goed in beweging: het zitten wordt afgewisseld met oefeningen, patiënten halen en dingen voordoen.

In de avond had ik vaak vergaderingen, ben ik met de studie bezig geweest of zat ik voor de tv op de bank. Niet echt de momenten dat ik beweging kreeg. Behalve de donderavond, dan is er volleybal training.

Het Pinksterweekend
Weer een weekendje weg, met de schoonfamilie naar de camping. Met de auto er naar toe, tent opzetten en met de luie stoel rondom een tafel ploffen spelletjes doen en kletsen. De zaterdagavond kwam ik in beweging door te dansen in de kroeg.

Mijn conclusies aan de hand van mijn week
Ik ga overal met de fiets naar toe. Geen auto hebben is goed voor de hoeveelheid beweging! Het is zo gemakkelijk om de auto te pakken naar je werk als deze toch voor de deur staat. De auto laten staan en de fiets pakken is belangrijk. Dit is de grootste vorm van beweging die ik de hele week krijg.

Bewegen in je vrije tijd is bij mij de uitdaging. Het werk dwingt mij om te bewegen: op de fiets er naar toe en patiënten begeleiden in oefeningen en houdingen. In mijn vrije tijd bewegen, zoals stukjes wandelen in pauzes en mijn voornemen om weer te gaan hardlopen zijn nog niet gelukt.

Door dit voor mijzelf op een rijtje te zetten is bij mij mijn grootste doelen zichtbaar geworden:
- In mijn vrije tijd meer bewegen;
- Pauzes nemen waarin ik beweeg, als afwisseling van het zitten.

Dit ga ik voor mijzelf in het 10 stappenplan verwerken. Ik ga bijhouden hoeveel minuten ik beweeg per dag en vul dat aan door een stukje te gaan wandelen, fietsen of hardlopen als ik vrije tijd heb of een pauze moet houden tussen het studeren en vergaderen door.
Ik ga aan de slag met mijn nieuwe doelen! Waar ben jij mee bezig om meer in beweging te komen? Laat ons je persoonlijke doelen weten door de reageren op deze blog of op onze facebookpagina en wellicht kunnen we je nog meer tips geven om deze doelen te bereiken.

Zet ‘m op!
Groetjes Marjolein