Werkplekadviseur, waarom?

Bij welke stap ben jij?
Ziekteverzuim, een groot probleem voor de Nederlandse samenleving. Een zieke werknemer is een dure werknemer en kost het bedrijf al snel het dubbele dan zijn loonkosten. Ook voor de werknemer is het geen pretje: hij zit ziek thuis. Een goede reden voor de overheid om meer aandacht te besteden aan het verminderen van ziekteverzuim. Zo hebben zij de week van de werkstress gelanceerd van 3 tot 7 november 2014. In het NOS journaal werd daarom tijd besteed aan werkstress, één van de grootste redenen voor ziekteverzuim. Ook geeft het ‘Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid’ een brochure uit die werkgevers bewust maakt van het feit dat bewegen de inzetbaarheid van de werknemers verhoogt. Werknemers die voldoende bewegen verzuimen namelijk minder!

De vraag is echter, komen deze goede bedoelingen van de overheid aan in de bedrijven?
Doen de bedrijven zelf hier iets mee? Bedrijven zoeken manieren om hun personeel bewust te maken van ergonomisch meubilair en een gezonde werkomgeving, niet altijd even makkelijk. Want zoek je iemand intern die deze zaken in de gaten houdt, of iemand van buitenaf zoals een werkplekadviseur?

Opvallend is dat je vaak binnen bedrijven hoort dat er speciale collega’s zijn opgeleid om zorg te dragen voor de fitheid en gesteldheid van hun collega’s. Vaak zorgt dit voor een positief effect, maar lang niet altijd. Wanneer de risico’s niet goed in kaart zijn gebracht of individuele personen niet geholpen kunnen worden is er hulp nodig van buitenaf.

En dit is precies de reden dat  Carolien in oktober de cursus: ‘Werkplekadviseur: van Industrie tot Kantoor’ heeft gevolgd. Graag neemt Carolien jullie mee in de werkwijze van een werkplekadviseur en vertelt wat zij die bedrijven of personen kan bieden!

Niet alleen kantoorbanen zijn belastend voor het lichaam, maar ook pedicures, tandartsen, stratenmakers, docenten, et cetera moeten bewust omgaan met hun lichaam en de omgeving waarin ze werken. Iedere bedrijf, iedere werkplek en iedere werktaak is anders. Het is dus belangrijk om iedere werkplek goed vooraf te analyseren. Hierbij worden risicofactoren in kaart gebracht door middel van meetinstrumenten en wordt er nagedacht over hoe deze verminderd kunnen worden.

Wie denkt aan de werkplek denkt vaak aan ergonomie, maar de ergonomie op de werkplek is één ding waar rekening mee gehouden kan worden. Nog belangrijker is de manier waarop de ergonomische middelen worden gebruikt. Het betekent namelijk niet dat een ergonomische stoel, volledig ingesteld op jouw lichaam, de juiste belasting geeft voor je lichaam. De manier waarop je omgaat met je werkplek, werktaken en beweging tussen je werk door is net zo belangrijk. Juist wanneer je een stoel volledig op jouw lichaam afgesteld hebt, ben je minimaal in beweging: je blijft continu in de zelfde houding zitten. En dat terwijl dat bewegen zo belangrijk is!

Wist je dat ± 65% van de werkende bevolking voldoet aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen. Dit is veel te weinig als je nagaat dat er eerder is genoemd dat bewegen de inzetbaarheid van de werknemers verhoogd. Als werkplekadviseur geeft Carolien je tips en adviezen voor voldoende beweging en hoe je er voor zorgt dat je de ergonomische middelen goed gebruikt.

Voor nu alvast een tip om meer en vooral afwisselend te werken en bewegen:
Maak beweegmomenten: door de trap te pakken in plaats van de lift, door naar de collega toe te lopen in plaats van te mailen, door het telefoongesprek lopend of staand te doen of door bijvoorbeeld staand te vergaderen. Door meer of anders tussentijds te bewegen zorg je ervoor dat je de statische of repeterende momenten onderbreekt en je lichaam weer even kan herstellen.

Hoe zorg jij ervoor dat je werknemers of jijzelf bewust en gezond werken?! Laat het ons weten door te reageren op deze blog en misschien kunnen wij jou wel verder helpen?!

Heel veel succes met het bewust en gezond werken!!

Carolien & Marjolein