Van weten naar doen..

Hardlopen met mijn vaderAl een tijdje proberen wij van Bedrijfsoefentherapie Scheepens & Ranzijn je te overtuigen van het feit dat je moet bewegen. Door middel van tips, adviezen, spreuken, blogs, nieuwsbrieven en filmpjes proberen we jou als onze lezer of als geïnteresseerde te informeren over het belang van bewegen. We vertellen dat bewegen lichamelijke klachten vermindert, dat het werkstress verlaagd en altijd met dezelfde boodschap: bewegen is gezond. Het vergroot je conditie en weerstand en het vermindert de kans op hart- en vaatziekte of de kans op de ontwikkeling van diabetes 2. Hele goede redenen om te gaan bewegen. Maar is dit voldoende?

Wij kunnen je nog zo veel informatie geven, je spammen met interessante filmpjes, je allerlei nieuwtje doormailen en je blijven herinneren dat bewegen belangrijk is. Jij kunt deze nieuwsitems blijven lezen, de filmpjes blijven kijken en de Facebook berichten blijven liken en delen… maar ben je ook echt meer gaan bewegen?

De nieuwsbrieven en blogs schrijven we niet voor ons zelf, maar voor jou..
Bewegen daarentegen doe jij niet voor ons.. maar voor jezelf.

Weten waarom iets belangrijk is, is één ding.. het doen is wat anders. Want voor alle redenen die je kunt bedenken waarom het gezond voor je is, kun je waarschijnlijk nog 10 redenen bedenken waarom je niet zou gaan sporten of bewegen.
  • Ik ben te moe
  • Ik voel me niet zo lekker
  • Ik heb geen tijd
  • Het werk moet af
  • Er moeten nog boodschappen gedaan worden
  • Nu heb ik even rust verdiend
  • Ik wil niet in mijn eentje sporten of ik wil niet dat andere mij zien sporten
  • Het weer zit niet mee: Het regent en het is koud of het is te warm
  • De sportschool, hardloopschoenen, wielrenfiets en sport bh zijn te duur
  • Al mijn aandacht gaat uit naar mijn werk, mijn partner, de kinderen, de hond, de goudvis.
Herkenbaar? Dan heb je ook nog geen goede persoonlijke motivatie gevonden om wel te bewegen, want die kan alle smoesjes laten verdwijnen! Wij kunnen deze persoonlijke reden niet voor jou bepalen, maar we kunnen deze wel helpen vinden. Daarom deel ik mijn persoonlijke favorieten redenen om wel te gaan sporten of te bewegen.
  • Ik wil met een zeker gevoel in mijn bikini over het strand kunnen lopen
  • Ik wil me fit voelen
  • Quality-time met mijn vader tijdens het hardlopen
  • Ik wil kunnen zeggen dat ik een halve marathon heb gelopen
  • Het troste gevoel wat ik na het sporten heb
  • Door meer te sporten kan ik blijven eten wat ik wil
  • Even een pauze van mijn werk, studie of huishouden
  • Ik wil af van mijn nek-, schouder- en armklachten
  • Hoe leuk ik Wendy van Dijk ook vind, ik wil niet in het programma ‘Obese’ terecht komen
Wellicht staan er een paar tussen die jou ook aanspreken, schrijf ze op een post it en plak ze op de spiegel, koelkast, je computer, je broodtrommel,  je hardloopschoenen, de sporttas of je voorhoofd. Blijf je zelf herinneren aan het doel dat je hebt en aan je persoonlijke motivatie.
Je hoeft dan alleen nog maar de eerste stap te zetten…
… in de sportschool
… naar buiten in de pauze
… op de fiets
........ 

Wat wordt jouw eerste stap en wat is je motivatie er achter? Laat het ons hieronder weten! 

Marjolein