Nek- en schouder klachten door mijn werk

Nek oefeningIk denk dat er vele mensen samen met mij last hebben van nek of schouders. Een zeurend gevoel met pijnlijke en stijve spieren. In de praktijk zou ik mensen met deze klachten adviseren om vooral eens te kijken naar de instellingen van de werkplek en de hoeveelheid beweging gedurende je werk te vergroten door bijvoorbeeld steeds even op te staan. Niet helemaal eerlijk, als ik kijk naar mijn eigen situatie: het gaat al fout bij mijn eigen werkplek. Wanneer ik in de praktijk werk is mijn werkplek al niet goed ingesteld. Althans, de tafel heeft zijn vaste hoogte, de kruk waar ik op zit heeft een vaste zitting en het beeldscherm staat schuin aan de rechter kant en mijn patiënt zit links. Niet efficiënt, want hierdoor moet ik steeds draaien met mijn hoofd. Doordat de kruk wieltjes heeft rij ik snel even met de kruk van de ene plek naar de andere plek. Met andere woorden, ik laat de kruk het werk doen. Dan hebben we ook nog thuis, waar ik de afgelopen tijd veel werk vanwege ons eigen bedrijf. Ook thuis heb ik een vaste tafel, bureaustoel die niet hoog genoeg kan en ook nog een laptop waarbij het beeldscherm veel te laag staat. Kortom: ik ben als bewegingstherapeut erg statisch bezig en heb ik niet voldaan aan de voorwaarde van een goede werkplek!

Nu ik dit tegen jullie aan het vertellen ben, realiseer ik mij dat er echt actie moet worden ondernomen. De vastzittende spieren komen niet zomaar ergens vandaan. Ik weet dat ik iets moet gaan veranderen en wel nu meteen!
Ik ga beginnen met twee dingen:
  • Mijn werkplekken optimaliseren;
  • Meer bewegen: door middel van oefeningen.

Werkplek optimaliseren:
Ik ga mijn bureautafel lager zetten, helaas staat deze dan niet meer gelijk met de andere tafel, maar het is beter voor mijn eigen lichaam! Daarbij heb ik een kruk thuis staan met een flexibele zitting: deze ga ik vanaf nu gebruiken.  Op mijn werk kan ik kijken of ik het beeldscherm kan verplaatsen en mogelijk een andere soort kruk kan krijgen. Deze kan ik dan afwisselen met de oefenbal uit de oefenzaal. Een hoop mogelijkheden om mijn houding te verbeteren en te variëren tijdens mijn werk.

Meer bewegen: door middel van oefeningen:Nek en schouder oefeningen
Daarnaast ga ik bewust wat kleine oefeningen doen voor mijn nek en schouders, zodat de spieren en gewrichten in beweging blijven en daardoor doorbloed en gesmeerd worden. Het zijn maar een aantal kleine oefeningen, maar ieder beetje helpt. Het voordeel is dat ze overal tussendoor gedaan kunnen worden en ze weinig tijd in beslag nemen. Ik ga mijn nek rekken door met mijn oor richting mijn schouder te gaan of door over mijn schouder naar achteren te kijken. Ook ga ik met mijn schouders draaien en zwaaien met mijn armen om de spieren te laten voelen dat ze ook even moeten ontspannen. Dit gaat mij helpen ontspannen nek- en  schouderspieren te houden, mits is dit natuurlijk consequent ga doen tijdens mijn werk.

Wanneer jij nou denkt “daar heb ik ook last van”, onderneem dan ook actie. Kun je de hierboven beschreven acties ook zelf toepassen? Ik ben erg benieuwd of jij misschien nog andere dingen gaat aanpakken en hoe je dat gaat doen. Wanneer je ze hier onder deelt, kunnen we nog iets van elkaar leren.

Carolien