Nek en schouderklachten heb jij ze nog?

Werkplek instellenIn de blog van vorige maand heb ik verteld over nek-schouder klachten die ik wel eens ervaar en wat ik hieraan ging doen. Het plan was het aanpassen van mijn werkplekken, om voor meer variatie en beweging tijdens het werk te zorgen. Daarnaast was het voornemen om meer te bewegen  aan de hand van kleine oefeningen die makkelijk tussen het werk door kunnen.

Aan het einde van de blog de vraag of jullie ook nek- en schouderklachten hebben en hoe jij van plan was om dit aan te pakken de komende tijd. Ik ben wel benieuwd wat jij hieraan hebt gedaan? Heb jij al iets op je werkplek aangepast of heb je tussen het werk door al meer bewogen? Zo ja, heeft dit ook een bepaald effect op je lichaam gegeven?

Graag vertel ik jullie deze keer wat meer over de werkplek zelf en hoe je deze het beste in kunt stellen.
Als eerste is het goed om te weten dat je de werkplek iedere dag weer opnieuw moet instellen. De werkplek kan anders worden ingericht als de taken van die dag ook anders zijn dan normaal, bijvoorbeeld wanneer je meer moet bellen en schrijven in plaats van computeren. Daarnaast kan je schoenkeuze ook van invloed zijn: bij hakken zullen je stoel en je bureau ook hoger moeten dan bij platte schoenen.  Deze veranderingen hebben invloed op jouw werkplek. Hier een aantal basisregels:
  1. Begin met het instellen van je zitmeubel;
  2. Daarna stel je de bureauhoogte in;
  3. Als laatste kijk je naar je werkomgeving, deel die het meest efficiënt in voor de taak van die dag.

Nu kan het natuurlijk zijn dat jouw stoel of bureau helemaal niet kan verstellen. Wat dan? Nieuw meubilair kopen?
Nee, wees creatief! Hoe je meubilair is afgesteld op jou lichaam is belangrijk, maar op wat voor manier is aan jou.  Je stoel verhogen kan ook door een kussen onder je billen te leggen,  waardoor je op de juiste hoogte zit ten opzichte van het bureau. Daarnaast kan je voor de benen een voetenplankje of zelfs een ordner gebruiken op deze manier kan je wel bij de grond. Je beeldscherm kun je verhogen door een stapel boeken er onder te leggen of een dikke plank.

Zitmeubel instellen
Heb je wel een verstelbare stoel? Gebruik alle verschillende mogelijkheden:
  • Hoogte instellen: wanneer je op de stoel zit kan je met de voeten op de grond, waarbij de knieën een hoek maken van 90 º of meer (heup en knie op zelfde hoogte);
  • Armsteunen: deze ondersteunen je armen. Zit rechtop tegen de leuning en laat je armen zakken. Onderarmen naar voren buigen en de ellebogen mogen steunen op de armleuningen. Hierbij blijven de schouders laag;
  • Zitdiepte: kan je dit veranderen, maak er dan gebruik van. Zorg ervoor dat je bovenbenen volledig kunnen steunen op de zitting;
  • Lendensteun: door de lendensteun te veranderen zorg je voor een betere drukverdeling op de rug. Dit kan mogelijk meer rust geven in het lichaam;
  • Bewegingsstand: hierdoor kan de stoel kiepen van voor naar achter. Zet deze los, op die manier ben je al efficiënter dan wanneer je de stoel vast hebt staan.

Hoe goed je ook de stoel instelt, BLIJF IN BEWEGING! Een goed ingestelde stoel zorgt niet voor een goede balans tussen spanning en ontspanning van de spieren! Blijf daarom ook nu weer in beweging tijdens je werkzaamheden.

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen. Laat hieronder een bericht achter met wat jij hebt aangepast. Is alles toepasbaar?

Veel succes!
Carolien