Aanpassen van de werkomgeving

Een creatieve werkplek bij De Medische VoetAan de hand van de afgelopen twee blogs heb je al verschillende dingen kunnen aanpassen. Zo ben je mogelijk al meer in beweging tijdens je werk, door middel van kleine oefeningen die je kan toepassen tijdens je werkzaamheden. Daarnaast heb je de stoel waarin je werkt op de juiste manier voor jouw lichaam ingesteld, zodat jij efficiënt werkt gedurende je werkdag. Dit is echter nog niet alles wat je kan aanpassen. Heb je wel eens gekeken naar je werkomgeving? Hoe heb je je werkplek ingedeeld? Is dat efficiënt? Moet je veel de zelfde beweging maken of kan je variëren?

Of we het nou hebben over een kantoorbaan of iemand die de administratie voor zijn eigen praktijk doet: je bent veel aan het werk achter de computer. Administratie, dingen overtypen of telefoon beantwoorden: al deze activiteiten hebben hun eigen materialen die jouw werkomgeving beïnvloeden. Hierbij een aantal tips om deze werkomgeving te optimaliseren en die jij vandaag of morgen al kan toepassen tijdens het werk.

Computer
Wanneer we spreken van een vaste computer met apart beeldscherm, toetsenbord en muis hier de volgende tips:
  • Beeldscherm: de bovenkant van het scherm is op ooghoogte, afgemeten wanneer je recht voor het beeldscherm zit en een rechte rug en een goed afgestelde stoel en tafel;
  • Toetsenbord: deze ligt recht voor je wanneer je aan het type bent, waarbij de ellebogen gebogen in de zij rusten;
  • Muis: deze gebruik je recht naast het toetsenbord. Klik je langere tijd met de muis achter elkaar, schuif het toetsenbord dan opzij en zorg er dan voor dat de muis in het verlengde van je arm ligt.
Wanneer je meer gebruik maakt van een laptop adviseren wij gebruik te maken van een docking station voor de laptop. Waarbij je gebruik maakt van een los toetsenbord en muis. Op deze manier kun je de instellingen hier boven besproken ook toepassen bij een laptop en hoef je minder ver naar beneden te kijken, wat beter is voor je nek.

Papierwerk
Als je veel gebruik maakt van papier en veel overtypt is het verstandig om een documenthouder aan te schaffen. Deze kan je plaatsen tussen toetsenbord en scherm, zodat je meer recht vooruit kan kijken in plaats van opzij. Tevens voorkomt dit dat het blad tussen je toetsenbord en buik ligt, waardoor je toetsenbord te ver weg ligt. Klachten ontstaan door herhaaldelijk verkeerde houdingen en bewegingen. Wanneer je constant moet kijken naar beneden zal je in de loop der tijd steeds krommer gaan zitten en ook steeds naar beneden hangen met de nek. Dit is geen efficiënte houding en zal leiden tot nek- en schouderklachten. Zorg er daarom voor dat je papier altijd verder van je af ligt en het liefste voor je neus bij het beeldscherm omhoog staat.

Wanneer je bovenstaande instellingen verandert en natuurlijk ook toepast, zorg je ervoor dat je op een makkelijke manier een betere houding kan aannemen.
Belangrijk om te onthouden: een optimale werkplek zorgt niet automatisch voor beweging. Pak de oefeningen erbij en zorg er voor dat je voldoende blijft lopen tussen het werken door.

Ik ben erg benieuwd naar jouw werkomgeving en wat je hebt aangepast aan de hand van deze blogs. Wanneer je het leuk vindt kan je foto’s toesturen () dan voorzie ik deze foto’s van feedback.

Iedereen veel succes!

Carolien