Van denken naar doen

Goed bezig!Er zijn al verschillende blogs verschenen over lichamelijke klachten en het voorkomen hiervan. Het ontstaan van nek- en schouderklachten, het doen van oefeningen of het anders instellen van je werkplek. De mensen die deze blogs hebben gelezen, weten nu mogelijk wat ze allemaal kunnen veranderen, maar doen zij dat ook?

Uit eigen ervaring is het lastiger dan gedacht om veranderingen toe te passen. Tot nu toe heb ik ook nog niet alles toegepast van wat ik zelf zou veranderen, dit komt voornamelijk door de drukke periode waarin ik nu zit. Het leek mij daarom zinvol om samen na te denken over hoe we ons eigen gedrag en onze omgeving daadwerkelijk aan kunnen passen.

Analyseren
Als eerst moeten we gaan analyseren waarom we iets willen veranderen. De beweegreden achter de verandering zegt iets over de noodzaak. Wanneer de noodzaak groot is zal de verandering ook makkelijker plaatsvinden.
Voor mijzelf wil ik ervoor zorgen dat mijn nek- en schouderklachten verminderen. De klachten zorgen nu voor hoofdpijn en een stijf gevoel aan de bovenkant van mijn schouders. Dit stoort mij in mijn vrije tijd.
Waarom wil jij iets veranderen?

Oplossingen
Je weet waarom je wilt veranderen. Nu is het van belang om te weten wat je eraan kan doen. Welke oplossingen zijn er? In de afgelopen blogs heb ik verschillende punten aangegrepen, deze punten waren voor mijn nek- en schouderklachten ook belangrijk. Ik moet meer gaan bewegen, zowel tijdens het werk als daar buiten. Mijn werkomgeving kon ik aanpassen, waardoor de werkhouding werd geoptimaliseerd zowel op het werk als thuis. Deze twee oplossingen dragen bij aan vermindering van mijn nek- en schouderklachten.
Wat zijn jouw oplossingen?

Uitvoeren
Wanneer je weet waarom je wilt veranderen en je de oplossingen hebt gevonden, ga je een plan opstellen. Een plan om de oplossingen uit te voeren. Nu ik deze blog aan het maken ben, kom ik erachter dat het bij mij op dit punt is mis gegaan. Ik wilde meteen alles veranderen en goed doen. Ik ben enthousiast begonnen: mijn werkplek en thuis werkplek zijn geoptimaliseerd. Erg trots was ik op mijzelf toen ik deze stappen had gezet. Helaas ben ik daarna gestopt met het verder uitvoeren van mijn plan: het doen van oefeningen tijdens mijn werk heb ik nooit gedaan en meer bewegen idem.
Wat ben jij gaan doen?

Checken
Checken! Dat ben ik nu aan het doen, maar veel te laat. Checken is een belangrijk onderdeel van het veranderproces. Door te checken kom je er achter waar je nog verbeter punten hebt. Mogelijk zijn dit de punten die ervoor zorgen dat jouw noodzaak nog steeds niet is opgelost.
Heb jij alles gedaan van wat je had bedacht?

Doen
Als laatste stap ga je alsnog doen wat je eerder hebt laten liggen. Voor mij is dat het doen van bewegingen tijdens mijn werk. Ik ga dit oppakken. Hiervoor ga ik mijn telefoon gebruiken die ik tijdens mijn werk instel. Na iedere 30 minuten gaat er een alarm af die mij ertoe moet zetten om even kort te bewegen.

Deze 4 stappen kan je zien als de Plan Do Check Act cyclus. Een cyclus die je kan gebruiken om iets te verbeteren door systematisch te werk te gaan volgens 4 stappen. Eerst de situatie bekijken en een plan opstellen om te veranderen. Vervolgens de uitvoering en het checken van de uitvoering. Na het checken bijstellen en opnieuw de cyclus volgen.

Ik spreek met mijzelf af dat ik dit over 2 maanden weer controleer. Heb ik het dan echt gedaan en wat is het resultaat.
Ga jij ook aan de slag? Zet hem op!

Carolien