Hoofdpijn: Hoe komen we eraan en vooral hoe komen we ervan af?

Hoe zwaar is jouw hoofd?Iedereen kent het wel; een kloppend voorhoofd, een band om het hoofd of een drukkend gevoel. Hoofdpijn is een vorm van pijn in en om het hoofd. Hoofdpijn kent vele oorzaken. Eén daarvan kan een verhoogde spanning zijn in de spieren en banden rondom de schedel en nek, de welbekende spierspanningshoofdpijn. Gelukkig is spierspanningshoofdpijn een onschuldige hoofdpijn, omdat het geen ernstige onderliggende afwijking betreft en omdat we er zelf iets aan kunnen doen. Deze specifieke vorm van hoofdpijn ontstaat vaak bij veel stress, een verkeerde stand van het hoofd of de nek in allerlei houdingen of het overmatige gebruik van de spieren in nek- en schouderregio bij reiken, bukken of tillen.

Ik ben zelf ook bekend met spierspanningshoofdpijn. Na een stressvolle of drukke dag, heb ik vaak hoofdpijn. Deze hoofdpijn zakt weer wanneer ik de ontspanning opzoek of een nacht heb geslapen. Niet alleen ontspanning zorgt voor hoofdpijnvermindering, er zijn nog meer opties.

Voldoende bewegen
Voldoende beweging kan bijdragen aan het verminderen of voorkomen van hoofdpijn. Wanneer spieren rondom de nek en het hoofd voldoende worden bewogen, zorgt dit ervoor dat de spieren soepel blijven en voldoende doorbloeding krijgen.  Hierdoor zal de hoofdpijn minder snel optreden.

Een voorbeeld van bewegen:
  • Langzaam draaien met het hoofd van links naar rechts;
  • Langzaam ja knikken met het hoofd;
  • Achtjes in de lucht draaien met de neus.

Belasting/ belastbaarheid
Een balans vinden tussen de belasting die nek spieren kunnen dragen en de activiteit die moet worden uitgevoerd is van groot belang. Wanneer spieren niet sterk genoeg zijn om een voorwerp 10 minuten vast te houden en de activiteit wel 10 minuten duurt, zal dit leiden tot overbelasting. Deze overbelasting kan resulteren in spierspanningshoofdpijn. Wanneer er hoofdpijn na een bepaalde activiteit optreed is het van belang na te gaan of dit niet te zwaar voor jezelf was.

Een persoonlijk voorbeeld:
Na een volledige dag werken, waarbij ik ieder half uur patiënten zie en drie korte pauzes neem, merk ik dat aan het einde van mijn dag in de auto de hoofdpijn toeneemt. Ik vraag mijzelf af waardoor deze hoofdpijn ontstaat. Ligt dat aan de te korte pauzes, de hoeveelheid patiënten, de houding in de auto of de houding die ik de gehele werkdag heb aangenomen tijdens mijn werk? Door mijzelf deze vragen te stellen en hier antwoorden op te zoeken ben ik mijn eigen balans aan het zoeken tussen de belasting en de belastbaarheid.

Wanneer je hoofdpijnklachten hebt raad ik je aan om eens een hoofdpijndagboek bij te houden. Op deze manier krijg je een overzicht van wanneer en hoe ernstig je hoofdpijn was en kan duidelijk maken of er een vast patroon in zit. Bijvoorbeeld door te weinig slapen of een te veel aan activiteiten. Een voorbeeld is te vinden op (www.hoofdpijnpatienten.nl). Ook is op deze website meer te vinden over andere soorten hoofdpijn.
Ik ben ook erg benieuwd naar jullie eigen ervaringen, wat doe je zelf al om de hoofdpijn te verminderen wanneer je deze klachten hebt. Ik ben benieuwd.

Carolien